Jagody goji

Jagody gojiJagody goji dopiero od niedawna goszczą na rynku europejskim - ich pojawienie się zawdzięczamy głównie miłośnikom zdrowej żywności, którzy dostrzegli ogromny potencjał kryjący się w tych czerwonych owocach. Mimo początkowego sceptycyzmu zachodnich odbiorców, bardzo szybko okazało się, że ta orientalna roślina to nie tylko egzotyczna ciekawostka, ale prawdopodobnie najzdrowsze pożywienie na świecie.

Jagodami goji nazywamy owoce rośliny nazywanej kolcowojem chińskim lub tybetańskim (Lycium chinensis). Krzew pochodzi z rejonów Azji o umiarkowanym klimacie. Znaleźć można go w Chinach, Japonii, Mongolii, Korei, na Tajwanie oraz w Tajlandii. Kolcowój może osiągać wysokość nawet trzech metrów, ale same owoce nie są duże - ich długość dochodzi zwykle do około dwóch centymetrów. Dość interesujący jest sam proces ich zbioru, polegający na otrząsaniu krzewów nad rozłożonymi pod nimi płachtami - wynika to z faktu, że świeża jagoda goji dotykana rękami szybko czernieje w wyniku reakcji utleniania. Co jednak sprawia, że jest to tak pożądany i bardzo ceniony smakołyk?

Tradycyjna medycyna chińska bardzo szczegółowo badała właściwości i działanie wielu ziół oraz substancji roślinnych. Pierwsze wzmianki o tym, że jagody goji mogą być najzdrowszym jedzeniem świata pochodzą właśnie od chińskich medyków i tybetańskich mnichów. Co najważniejsze, nie jest to ani mit, ani egzotyczna legenda, gdyż współczesna dietetyka potwierdza ten fakt naukowo. Wielu znanych i cenionych ekspertów od żywienia zachwyciło się tym egzotycznym owocem - głównie ze względu na ogromne ilości wielu wartościowych składników odżywczych, witamin i minerałów.

Jagody goji są doskonałym źródłem białka i cennych aminokwasów - zawierają ich aż dziewiętnaście, z czego osiem to aminokwasy egzogenne. Oznacza to, że nie są syntezowane w ludzkim organizmie i człowiek zmuszony jest szukać ich w produktach odżywczych. Owocami kolcowoju uzupełniać można też niedobory wielu pierwiastków śladowych, takich jak żelazo, miedź, fosfor czy selen. Duża zawartość substancji odżywczych nie jest jeszcze powodem do tego, by nazywać kolcowój najcenniejszą rośliną na świecie, jednak lista właściwości czerwonych owoców na tym się nie kończy. Aby zrozumieć jak wartościowe może być włączenie ich do swojej diety, warto spojrzeć także na to, że wewnątrz niepozornej otoczki kryje się ogromne bogactwo innych substancji, które regulują podstawowe funkcje organów wewnętrznych i zabezpieczają przed wieloma groźnymi chorobami. W porównaniu z innymi owocami, jagody goji zawierają najwięcej zeaksantyny, ß-karotenu, ryboflawiny i selenu. Jest to również niezwykle wartościowe źródło żelaza - dla porównania, ceniony z tego powodu szpinak zawiera tego pierwiastka trzykrotnie mniej. Znajdziemy tu także ogromną ilość witamin C i E oraz B1, B2 i B6. Jagoda goji może być doskonałym suplementem diety i uzupełnić niedobory mineralne wynikające z ubogiej diety i częstego sięgania po fast foody. W składzie znajdziemy także błonnik pokarmowy, polisacharydy, flawonoidy, luteinę, przeciwutleniacze a nawet zbawienny dla układu immunologicznego german.

Szczególną uwagę warto skupić na antyoksydantach, które sprawiają, że już starożytni uważali czerwone owoce kolcowoju za naturalną substancję pozwalającą zachować młodość i witalność. Nie ma w tym nic dziwnego, gdyż antyutleniacze przeciwdziałają destrukcyjnemu działaniu wolnych rodników, które odpowiedzialne są za destrukcyjne procesy starzenia. Jagody goji w znaczącym stopniu wpływają na regenerację komórek całego ciała i chronią DNA przed degradacją oraz uszkodzeniami w wyniku działania toksyn. Z jagodami goji łatwiej stawiać czoła codziennym problemom, wspomóc swój organizm oraz zadbać o urodę - antyoksydanty to naturalny kosmetyk, który nie dopuszcza do przedwczesnego występowania objawów starzenia i zmęczenia organizmu. Jeżeli zaś mowa o urodzie, to nie sposób nie wspomnieć o błonniku pokarmowym. Jego działanie na układ trawienny znali już nasi starożytni przodkowie - współcześni badacze zdobytą przez nich wiedzę dodatkowo potwierdzili w laboratoriach. Jednak co ma wspólnego układ pokarmowy z urodą?

Głównie to, że jagody goji są doskonałym suplementem diety odchudzającej. Błonnik reguluje metabolizm i usprawnia pracę jelit. Jego największą zaletą jest jednak to, że pęczniejąc w jelitach powoduje uczucie sytości. Dzięki temu mniej zdyscyplinowane osoby mogą łatwiej uniknąć podjadania między posiłkami. Jagodami goji można również uzupełniać dietę z myślą o dobrej kondycji swojego organizmu. W pierwszej kolejności warto wymienić dwie substancje - zeaksantynę i luteinę. Spożywanie tych cennych związków wspomaga nasze oczy i pozytywnie wpływa na ostrość widzenia. Pozytywny wpływ na delikatny zmysł wzroku jest szczególnie ważny dla osób starszych oraz tych, które z racji wykonywanej pracy lub hobby przez wiele godzin patrzą w ekran komputera. Jagody goji poprawiają także pamięć i koncentrację, łagodzą stany depresyjne, pośrednio wzmacniają kości i wspomagają działanie stawów.

Wykazano również bardzo pozytywny wpływ tych owoców na ciśnienie tętnicze oraz stężenie cukru we krwi. Aktualnie prowadzone są badania nad bioaktywnym kompleksem polisacharydowy LBP - substancją, którą w dużych ilościach zawiera kolcowój. Bardzo obiecujące testy wykazują, że posiada on silne działanie hamujące rozwój raka żołądka, płuc, piersi i wielu inny odmian złośliwych nowotworów. Wśród wszystkich chorób cywilizacyjnych właśnie zmiany nowotworowe budzą największą grozę u kobiet i mężczyzn - jeżeli jagoda goji hamuje rozwój raka, to chyba już wystarczający powód do tego by przyznać jej palmę pierwszeństwa w kategorii najzdrowszych pokarmów na świecie. Tradycyjna medycyna chińska i nauka XXI wieku potwierdzają, że trudno znaleźć bardziej wartościowy owoc. To czy można nazwać go "najzdrowszym pożywieniem na świecie", pozostanie z pewnością jeszcze kwestią sporną, ale mimo to jagody goji warto wypróbować i samemu przekonać się o tym jak wpływają na organizm, zdrowie, urodę i samopoczucie.